Mijn favoriete maand - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Esmé Vink - WaarBenJij.nu Mijn favoriete maand - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Esmé Vink - WaarBenJij.nu

Mijn favoriete maand

Door: Kartoffelsalat

Blijf op de hoogte en volg Esmé

04 December 2016 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Jawooooohl, daar istie dan, mijn favoriete maand: December. De maand van vrienden en familie, van sinterklaas en kerst, van heerlijk eten en natuurlijk bij al die gelegenheden een glaasje (of 2, of wat meer). Maar deze week begon nog in November: 28 November om precies te zijn.

28 November was de week waarop het normale leven weer begon. Alle Nederlanders waren weer weg en het was weer tijd om het normale leven hier in Krems an der Krems an der Donau weer op te pakken. Nou mijn leerkrachten hebben geholpen om dat te laten gebeuren: Ik mag heerlijk presentaties gaan geven over Duitse artikelen en 1 presentatie moet zelfs in het Duits. Nou, dan sta je weer even met allebei je benen op de grond. Maandag, dinsdag, woensdag waren redelijk normale, niet zulke bijzondere dagen. Eigenlijk zouden we dinsdagavond naar een feestje gaan voor internationale studenten, maar aangezien woensdag weer stagedag was, zijn we uiteindelijk toch niet gegaan. Deze week proberen we natuurlijk wel alle feestjes af te gaan.

Woensdag zou eigenlijk mijn eerste dag zijn dat ik zou gaan lesgeven. Maar zoals het leven in Oostenrijk me wel vaker heeft verrast, gebeurde dat ook deze woensdag weer. Toen ik op stage aankwam, kwam 1 van de stagiaires naar me toe om te vertellen dat de hele planning omgegooid was en we vandaag iets gingen leren over openbaar vervoer en ook werkelijk met een bus wat rondjes door Krems gingen rijden. Doe ik daar dan moeilijk over? Nein natuurlijk niet! Aanstaande woensdag proberen we het gewoon nog een keertje.

Donderdagavond werd besproken wat we eens op onze vrije vrijdag zouden gaan doen. Ik weet niet wie er mee kwam, maar iemand kwam met het fantastische idee om te gaan schaatsen! In Krems is er namelijk een ijshockey club en op die schaatsbaan kun je ook recreatief schaatsen, iedereen was het natuurlijk met dit idee eens dus vrijdag om kwart voor 2 stonden we klaar om te gaan! Entree betalen, schaatsen huren, nog een keer omwisselen omdat ze te groot of te klein vallen en een hele poos later konden we dan eindelijk het ijs op, en dat was ge-nie-ten! Ik weet niet hoelang maar het is al een hele tijd geleden dat ik op het ijs heb gestaan (of zelfs de molentocht heb geschaatst). We waren met 1 hongaars meisje en de spaanse meiden. 2 van die Spaanse meiden, tsja hoe zeg ik dit netjes, leken verdacht veel op bambi on ice. Natuurlijk lach je ze dan niet uit, maar help je ze met een rondje te schaatsen over de schaatsbaan. De Spaanse meiden hebben zich goed vermaakt, zeker anderhalf rondje wezen schaatsen en zo'n 384 foto's gemaakt van zichzelf, helemaal priem! Na afloop lekker warme chocolademelk gedronken en vrijdag vroeg naar bed want de trip naar Bratislava stond op het programma voor vrijdag.

Jullie kennen mij allemaal goed en weten dat ik niet echt een ochtendmens ben maar deze zaterdag had ik geen keuze, de wekker stond om 5:45, lekker vroeg! Al met al viel het me mee om m'n bed uit te komen, er kunnen namelijk 2 dingen gebeuren:
- of je moet even niet tegen me praten en je moet me even de tijd geven om wakker te worden
- ik ben onwijs vrolijk en laat dat ook aan iedereen merken (mensen waarderen dat meestal niet heel erg)
De 2e optie was van toepassing deze morgen en heerlijk vrolijk stonden we om kwart voor 7 klaar om naar het station te gaan. We hadden hoge verwachtingen van deze trip, nieuw land, nieuwe stad, veel dingen bekijken en veel leren. Nou viel dat even tegen.

Ik moet eerlijk toegeven: Ik kan het jullie niet aanraden om te emigreren naar Slowakije, niet mijn favoriete land. De stad was niet in topconditie, veel gebouwen uit het communistische tijdperk en opeens stond er weer een gebouw uit 2010 ernaast, heel apart allemaal. We hebben wel veel gezien, veel gelopen en ook zeker wel wat geleerd. De foto's werden gemaakt, de souvenirs werden gekocht en natuurlijk was er ook wat tijd om te shoppen (of punch te drinken). Tussen nu en 15 januari moeten we een brief schrijven aan een van onze familieleden (niet echt natuurlijk) en vertellen waarom we ze aanraden om echt zeker te weten naar Wenen en Bratislava te gaan. Vak is nu dus klaar, 3 keer naar wenen geweest en 1 keer naar bratislava, 3 punten in the pocket, helemaal top!

Vandaag is de dag voor sinterklaas. Hier hebben ze ook wel een soort sinterklaas maar is toch anders dan in Nederland. op 5 december is het de dag van krampus, een soort monster dat kinderen zo bang moet maken dat ze zich netjes gedragen. op 6 december vieren ze hier dan sinterklaas. Aangezien in de STUWO zit met verschillende nationaliteiten ben ik op dit moment ook bezig met het maken van sinterklaasgedichten! (in het engels, is geen aanrader). In een envelop zit een sinterklaasgedicht en een chocolademunt als cadeautje, zo kan ik toch een beetje sinterklaas vieren. Hiernaast moet er ook huiswerk gemaakt worden, dus dat staat nu in de planning.....

Ik wens jullie allemaal een heerlijke zondag en geniet morgen van sinterklaas!!! Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

Mijn eerste reis

...

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2017

Drukdrukdruk

08 Januari 2017

De laatste loodjes

18 December 2016

Het aftellen is begonnen

11 December 2016

Feest, feest en nog eens feest!

04 December 2016

Mijn favoriete maand
Esmé

Zie hier mijn reisverslag over kartoffelsalat, wein, bier en natuurlijk schnitzels en schnapps in Oostenrijk

Actief sinds 02 Okt. 2016
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 79084

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 03 Februari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: